Sähköajoneuvojen lataustavassa 2 autoa voidaan ladata erityisen latausjohdon avulla kotitalouspistorasiasta. Latausjohdon rakenteellisena osana olevaa ohjaus- ja suojalaiteyksikköä käsittelevän standardin uusilla vaatimuksilla parannetaan entisestään latauksen turvallisuutta tässä hitaassa lataustavassa. IEC on juuri julkaissut ohjaus- ja suojalaiteyksikköä koskevan päivitetyn standardin:

IEC 62752:2024 Edition 2.0 In-cable control and protection device (IC-CPD) for mode 2 charging of electric road vehicles

Oleellinen muutos tässä standardissa julkaisun aiempaan painokseen verrattuna on se, että siihen on lisätty vaatimus, että suojalaiteyksikössä on oltava ohjauslaite, joka mittaa pistotulpan virtaajohtavien osien lämpötilaa ja katkaisee latauksen (tai ei anna käynnistää latausta), jos osien lämpötila ylittää sallitun arvon (70 ˚C).

IEC-standardin kanssa identtinen eurooppalainen ehdotus prEN 62752 on myös läpäissyt CENELECin äänestyksen, mutta sen vahvistaminen odottaa vielä EU-komission HAS-konsultin käsittelyä, koska standardista on tarkoitus tehdä yhdenmukaistettu standardi ja listata se pienjännite- ja EMC-direktiivin alaisuuteen. IEC-standardeja myy SFS Suomen Standardit, sähköposti sales@sfs.fi ja verkkokauppa http://sales.sfs.fi/fi.

Lisää suosikiksi

Lisätietoja aiheesta

Terhi Säynätjoki
Terhi Säynätjoki
+358 50 366 4800
etunimi.sukunimi@sesko.fi
Juha Vesa
+358 45 657 8661
etunimi.sukunimi@sesko.fi