Kyselyyn osallistuminen

Kysely toimitettiin 492 asiantuntijalle, joista kyselyyn vastasi 82 henkilöä (vastausprosentti 17%).

Kyselyssä asiantuntijoita pyydettiin arvioimaan eri osa-alueita asteikolla 1…4 ja lisäksi pyydettiin sanallisia kommentteja ja kehitysehdotuksia. SESKO kehittää toimintaansa komiteoiden, seurantaryhmien ja työryhmien asiantuntijoiden sekä yhteistyökumppaneidensa tarpeita vastaavaksi. 

Henkilökunnan arviointi

SESKOn henkilökunnan asiantuntemus sai asiantuntijoilta arvosanan 3,9, palvelualttius 3,8 ja tavoitettavuus 3,7, kun ylin mahdollinen arvosana oli 4. Palvelualttius ja tavoitettavuus olivat hieman laskeneet (0,1 pistettä) vuodesta 2021. Yhtään vastaajaa ei pitänyt asiantuntemusta, palvelualttiutta tai tavoitettavuutta huonona.

Asiantuntijoiden palautteen perusteella laadimme ohjeet asiakaspalveluun, joissa korostetaan usein kysyttyjen kysymysten tietoisuuden lisäämistä, tiedonsaannille oikean henkilön löytämistä ja nopeaa reagointia asiakkaiden kysymyksiin. Pyrkimyksenä on vastata yhteydenottoihin jatkossa kahden arkipäivän sisällä.

Pyrimme huomioimaan automaattisissa sähköpostiviesteissä poissaoloilmoitukset ja varayhteystiedot, erityisesti matkojen ja lomien aikana. Tavoitteena on myös hallita komiteakokousten aikana tulevat yhteydenotot paremmin.

Tiedonsaanti

Asteikolla 0-4 asiantuntijoiden tiedonsaanti vaikutusmahdollisuuksista sai arvosanan 3,4, osallistumismahdollisuuksista 3,5, standardiehdotuksista 3,6 ja valmiista standardeista 3,4. Kyseiset arvosanat, paitsi standardointiehdotusten arvosana, olivat pudonneet 0,1–0,2 vuodesta 2021.

SESKOn pyrkimyksenä on ohjeistaa asiantuntijoita vieläkin paremmin tunnistamaan, missä vaiheessa standardointiin voi vaikuttaa. Tarkoituksena on myös säännöllisesti tiedottaa valmiista standardeista SESKOn viestintäkanavissa. Haluamme kannustaa asiantuntijoita osallistumaan kansainvälisiin työryhmiin vaikutusmahdollisuuksien ja tiedonsaannin lisäämiksesi.

Tyytyväisyys oman ryhmän/ ryhmien toimintaan

Asteikolla 0-4 tyytyväisin oman komiteansa/​seurantaryhmänsä/työryhmänsä asiantuntija antoi arvosanaksi täydet 4, keskiarvoksi annettiin 3,4 ja tyytymättömin antoi arvosanaksi 2.

Palautteiden perusteella selvitämme teknistä ratkaisua, joka mahdollistaisi standardeihin vilkaisun asiantuntijalle.

Tiedostamme, että komiteatyöllä voi vaikuttaa tietojen oikeaan tulkintaan, ja tavoitteemme on varmistaa oikeiden tietojen esille nostaminen, ymmärrettävyys ja käsittely.

Tarjoamme jäsenille kokoustiloja saatavuuden mukaan. Tulemme lisäämään viestintää tilamahdollisuuksien tietoisuuden lisäämiseksi. Tutkimme myös, millaisia oppaita kansainvälisten kokousten järjestämisestä voitaisiin tarjota FAQ-osiossa.

Tyytyväisyys verkkosivuihin ja tiedonsantiin sivuilla

Tyytyväisyys SESKOn verkkosivuihin sai parhaaksi arvioiksi 4, keskiarvoksi 3,2 ja minimiarvosanaksi 2. Tiedon löytäminen verkkosivuilta sai muuten samat pisteet, mutta tyytymättömin antoi arvosanan 1. Nettisivujen uutisia ja artikkeleita pidettiin hyödyllisimpinä sisältöinä, seuraavaksi eniten saivat ääniä linkit ja lausuntopyynnöt. 49 % vastaajista piti verkkosivuja SESKOn tärkeimpänä viestinnän kanavana. 

Asiantuntijakyselyn vapaiden kommenttien vastineet on päivitetty nettisivujen FAQ-osioon.

Tarkastamme säännöllisesti nettisivujen linkkien toimivuuden IEC, CENELEC ja SFS standardeihin sekä hyödynnämme tehokkaammin tilastointia SESKO.fi-sivuston ylläpidossa. Tavoitteena on kehittää tilastoja tietojen käytöstä ja tarpeista, jotta voimme tuottaa oikeanlaista sisältöä oikeille kohderyhmille.

Lämmin kiitos palautteesta

Kokonaisuutena vastaukset heijastivat tyytyväisyyttä SESKOn tarjoamiin palveluihin, mikä on motivoiva tulos koko organisaatiolle. Edellä esitettyjä toimenpiteitä toteuttamalla pyrimme kehittämään SESKOn toimintaa ja vastaamaan asiantuntijoidemme tarpeisiin entistä paremmin.

Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita palautteesta. 

Vastaajien kesken arvoimme kolme lahjakortin saajaa. Heille on ilmoitettu asiasta henkilökohtaisesti.

Olemme asiantuntijoiden palveluksessa

Meille voi aina lähettää palautetta ja kuulemme mielellämme asiantuntijoiden kehitystoiveista myös kasvotusten.

Lisää suosikiksi

Lisätietoja aiheesta

Sanna Koivu
+358 45 657 8660
etunimi.sukunimi@sesko.fi