Ennen kuin autoista tulee täysin itsenäisiä, ne kehittyvät ystävällisiksi roboteiksi, jotka mielellään auttavat ja palvelevat, mutta kuljettajilla säilyy kuitenkin vielä hiukan hallintavaltaa. Tässä on yhdistelmä molempien parhaista puolista – inhimillisen virheen riski pienenee, mutta ajonautinto säilyy.

Standardit eettisten kysymysten ratkaisijana 

IEC on perustajajäsen Open Community for Ethics in Autonomous and Intelligent Systems (OCEANIS) -organisaatiossa.  Tämä maailmanlaajuinen foorumi kokoaa yhteen toimijoita, joita kiinnostaa standardien kehittäminen keinona itsenäisten ja älykkäiden järjestelmien eettisten kysymysten ratkaisemiseksi. Kehitteillä olevissa robottiautoissa on käytössä puheen- ja kuvantunnistusjärjestelmiä, joita käytettiin arvioimaan kuljettajan tunnetilaa. Puheen- ja kasvojentunnistustyökaluja on jo integroitu autoihin, joissa se suorittaa monenlaisia tehtäviä. Näitä ovat turvallisuusavustajana toimiminen ja tiellä olevista mahdollisista vaaratekijöistä varoittaminen. Tunnistustyökalut voivat käyttää tekoälyä esimerkiksi ohjauspyörää pitelevän henkilön tunnetilan arvioimiseen. Ohjelmisto voi esimerkiksi muuttaa kulkuneuvon sisävalaistusta varoittaakseen kuljettajia, kun se huomaa heidän olevan väsyneitä.  

Standardeja robottiautoihin

IEC:n teknisen komitean TC 47 julkaisema standardisarja IEC 62969 määrittelee autojen antureiden teholiitäntöjen yleiset vaatimukset. IEC:n tekninen komitea TC 100 julkaisee useita standardeja, jotka liittyvät autojen multimediajärjestelmiin. Yksi sen tuoreimmista julkaisuista on tekninen spesifikaatio IEC TS 63033. Siinä määritellään malli ajontarkkailujärjestelmän ulkoisten kameroiden kuvia yhdistämällä autoa 360° ympäroivän kuvan muodostamiseksi, mikä mahdollistaa ajoneuvon oikean sijainnin määrittämisen suhteessa ympäristöönsä. 5G-verkkoon liitetyt autot ovat yksi suurista trendeistä tänä vuonna. Tämän viimeisimmän sukupolven mobiilitietoliikennejärjestelmän yhteysnopeudet ovat paljon suurempia ja signaalien perillemeno on luotettavampaa kuin aikaisemmissa verkoissa, mikä on hyödyllistä esimerkiksi laadukkaiden virtuaalitodellisuussovellusten kannalta. ISO/IEC JTC 1 SC 24 valmistelee standardeja lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden alueelta.

5G auttaa myös ajoneuvosta eri suuntiin suuntautuvan tietoliikenteen toteuttamisessa itseohjautuvien autojen ja muiden autojen, koneiden tai esteiden, kuten liikennevalojen ja jalankulkijoiden välillä. Komitean IEC TC 106 julkaisema standardi IEC 62232 tarjoaa menetelmiä radiotaajuisen signaalin kentänvoimakkuuden määrittämiseen lähellä tukiasemaa. Tässä standardissa otetaan huomioon 5G:ssä käytettävät taajuudet ihmisen saaman altistuksen määrittämiseksi. IEC TC 106 on perustanut yhteisen työryhmän Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) –järjestön kanssa 5G-laitteiden testausstandardien luomiseksi vuoteen 2020 mennessä.

Lue lisää artikkelista Robottiautot. IEC:n alkuperäisen artikkelin voit lukea täältä.

Lisää suosikiksi