Vetypolttokennotekniikka

Sähköteknisen standardoinnin seurantaryhmä SR 105 Polttokennot

Vetyteknologian ja vetypolttokennojen nopea kehitys on keskeinen osa siirtymää kohti fossiilivapaita energialähteitä. Polttokennoteknologian laajempi käyttö sähkön tuottamiseen avaa uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden energiaratkaisuissa.

SESKOn Polttokennojen seurantaryhmä SR 105 on vastuussa Suomen edustuksesta polttokennoteknologian sekä Power to X -teknologioiden, eli käänteisten polttokennojen, kansainvälisessä ja eurooppalaisessa standardoinnissa.

IEC TC 105 on mahdollisesti aloittamassa vetykäyttöisten miehittämättömien ilma-alusten komponenttien standardoinnin:

  • 105/1036/NP PNW 105-1036 ED1: Unmanned aircraft systems – General requirements and test methods for the attachable hydrogen cylinders of gaseous hydrogen fuel cell powered UAV
  • 105/1035/NP PNW 105-1035 ED1: Unmanned aircraft systems — General requirements and test methods for the hydrogen fuel gas pipes of gaseous hydrogen fuel cell powered UAV

Vedyn turvallisuutta ja arvoketjuja koskeva standardointi

Sähköteknisen standardoinnin komitea SK 31 Räjähdysvaaralliset tilat

SESKOn komitea SK 31 vastaa räjähdysvaarallisten tilojen sähkölaitteiden ja -asennusten standardoinnista Suomessa. IEC:n ja CENELECin puitteissa toimivat vastaavat komiteat TC 31 Equipment for explosive atmospheres.

TC 31 tekee yhteistyötä ISO TC 197 -komitean kanssa kehittääkseen turvallisuusstandardeja vetyteknologiaan liittyen. He pitävät yllä tiivistä vuoropuhelua, johon osallistuu myös IECEx, keskittyen erityisesti vedyn käytön turvallisuuteen ja siihen liittyvien tilojen luokitteluun. Työssä luodaan standardeja ja käytäntöjä, jotka parantavat vedyn turvallista käyttöä ja hallintaa. ISO TC 197 SC 1 pyrkii tehostamaan yhteistyötä SK 31J:n kanssa luodakseen tilojen, joissa käytetään vetyä, luokittelua vedyn turvallisen käytön tehostamiseksi.

Vety ja IECEx sertifiointijärjestelmä

IECEx-sertifiointijärjestelmä on osa IEC:n vaatimustenmukaisuusjärjestelmiä, joka keskittyy räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettävien laitteiden sertifiointiin. Tämä järjestelmä tarjoaa valmistajille mahdollisuuden hankkia todistuksen, joka vahvistaa heidän tuotteidensa ja palveluidensa noudattavan kansainvälisiä standardeja.

IECEx-järjestelmä tekee tiivistä yhteistyötä ISO:n teknisen komitean (TC 197) alakomitean (SC 1) kanssa, ja se on erityisen aktiivinen vetyteknologian alueella IECEx WG 19 -työryhmän kautta. Vuoden 2022 marraskuussa IECEx julkaisi asiakirjan IECEx OD 290, joka on harmonisoitu menettelyohjeistus laitteiden, komponenttien ja järjestelmien IECEx-sertifioinnille, jotka liittyvät kaasumaisen vedyn tuotantoon, jakeluun ja käyttöön. Tämä sisältää vedyn jakelulaitteet, komponentit ja järjestelmät sekä kevyille että raskaille ajoneuvoille.

Asiakirja OD 290 viittaa useisiin standardeihin, kuten IEC TS 60079-46, joka käsittelee tuotteita, jotka asennetaan luokittelemattomille alueille, mutta joissa tämä tila saattaa joutua räjähdysvaarallisen kaasun päästön alueeksi. Lisäksi siinä huomioidaan myös vetyjärjestelmien turvallisuutta koskeva ISO/TR 15916 ja vetykäyttöisen polttoaineen laatua käsittelevä ISO 14687.

Standardit OD 290

  • IEC TS 60079-46, Explosive atmospheres – Part 46: Equipment assemblies
  • IEC 60079 and ISO/IEC 80079 Standards as referenced in IEC TS 60079-46
  • ISO 19880-1, Gaseous hydrogen – Fuelling stations (parts as declared by the IECEx certificate applicant for declaring on the IECEx certificate)
  • ISO 19880-3 for valves
  • ISO 19880-5 for hoses
  • ISO 17268 for nozzles
  • ISO/TR 15916, Basic considerations for the safety of hydrogen systems
  • ISO 14687, Hydrogen fuel quality – Product specification, when included in the application for certification by the manufacturer

ISO TC 197:lla on valmisteilla ISO 19880-2 Gaseous hydrogen — Fuelling stations — Part 2: Dispensers and dispensing systems, joka liitettäneen tähän listaan ja IEC TC 31:llä on muutoksessa IEC TS 60079-46 jolloin siitä on tulossa standardi eli IEC 60079-46 ja siihen lisätään myös tuotteet, joissa on riski sisäisestä päästöstä

IECEx-sertifiointijärjestelmä mahdollistaa standardien johdonmukaisen soveltamisen ja auttaa varmistamaan, että vedyn tuotanto-, jakelu- ja käyttöjärjestelmät ovat turvallisia ja luotettavia. Tämä järjestelmä tukee myös uusien standardien kehitystä ja päivitystä vastaamaan alan muuttuvia tarpeita ja teknologian kehitystä.

Vety ja liikenne

Sähköteknisen standardoinnin seurantaryhmä SR 9 Rautateiden sähkö- ja elektroniikkalaitteet

SESKOn Rautateiden sähkö- ja elektroniikkalaitteiden seurantaryhmä SR 9 on vastuussa Suomen edustuksesta rautateiden sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kansainvälisessä ja eurooppalaisessa standardoinnissa.

IEC TC 9 vastaa rautateillä käytettävien sähkölaitteiden ja -järjestelmien kansainvälisestä standardoinnista. Näitä ovat liikkuva kalusto, kiinteät asennukset, rautatieliikenteen hallintajärjestelmät sekä niiden rajapinnat. IEC TC 9:n standardit eivät koske vain rautatieverkkoja, mutta myös suurkaupunkien liikenneverkkoja, mukaan lukien metrot, raitiotiet, johdinautot ja täysin automatisoidut liikennejärjestelmät sekä magneettisesti levitoivat liikennejärjestelmät. Nämä standardit liittyvät järjestelmiin, komponentteihin ja ohjelmistoihin.

IEC TC 9:ssä on käynnissä kaksi raideliikenteessä käytettäviin polttokennoihin liittyvää vetyprojektia.

  • 9/3049/CDV IEC 63341-1 ED1: Railway applications – Hydrogen and fuel cell systems for rolling stock – Part 1: Fuel cell power system (2024-05-31)
  • 9/3050/CDV IEC 63341-2 ED1: Railway applications – Hydrogen and fuel cell systems for rolling stock – Part 2: Hydrogen fuel system (2024-05-31)